Σάββατο 23 Μαρτίου 2024

Ενδιαφέρομαι-Ενεργώ: Ο συνταγματικός χάρτης της τάξης

 Στόχος του σημερινού δίωρου εργαστηρίου ήταν η κατανόηση της ανάγκης να υπάρχουν κανόνες, η συμμετοχή στη διαμόρφωση των κανόνων, ο αλληλοσεβασμός, η αναγνώριση της ατομικότητας έναντι στο κοινό καλό και η κατανόηση της έννοιας του νόμου. 

Αρχικά, ζητήθηκε από τα δευτερόνια να σκεφτούν και να καταγράψουν, ανώνυμα, σε χαρτάκι ένα περιστατικό που τα έκανε να νιώσουν αμήχανα, άσχημα, αδικημένα κλπ. 

Στη συνέχεια, τα χαρτάκια συγκεντρώθηκαν και τα περιστατικά αδικίας συζητήθηκαν στην ολομέλεια. Ειπώθηκε ότι μολονότι καθένας είναι μοναδικός στον κόσμο, στόχος μας είναι η συνύπαρξη και προϋπόθεσή της ο σεβασμός.

Έπειτα, δημιουργήθηκαν 3 ομάδες ευκολίας στις οποίες συζητήθηκαν και καταγράφτηκαν οι κανόνες συμπεριφοράς που κάθε ομάδα θα ήθελε να ισχύουν στην τάξη μας.


Έπειτα έγινε μια μικρή βιωματική εισαγωγή στα συμβούλια τάξης, σύμφωνα με την παιδαγωγική του Φρενέ. Στόχος ήταν να ελεγχθούν οι καταγραφές κανόνων ανά ομάδα και να δημιουργηθεί ο συνταγματικός χάρτης της τάξης ο οποίος θα υπογραφτεί και θα τηρείται από την ολομέλεια. 

Επειδή οι μαθητές/ριες ήταν αμύητοι/ες σε τέτοιες διαδικασίες, ακολουθήθηκαν τα εξής βήματα: 

  1. Με αξιοποίηση του λογισμικού flippity κληρώθηκε πρόεδρος της ολομέλειας 
  2. Με αξιοποίηση του λογισμικού flippity κληρώθηκαν δύο γραμματείς και δύο βοηθοί τους
  3. Καθώς ο αριθμός μαθητών/ριών είναι μικρός, οι υπόλοιποι αποτέλεσαν την επιτροπή ψηφοφορίας κάθε πρότασης



Οι προτάσεις κανόνων των ομάδων εισήχθησαν σε αρχείο word από εμένα και οι ομάδες προχώρησαν σε επεξεργασία τους με αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα.

 

Αφού διέγραψαν κοινές προτάσεις, κατέληξαν, από κοινού, σε 11 κανόνες τους οποίους αρίθμησαν βάσει σπουδαιότητας για την ολομέλεια.

Το αρχείο εκτυπώθηκε και υπογράφτηκε από τους παρόντες με το δαχτυλικό αποτύπωμα. Όσοι έλειπαν την ημέρα του εργαστηρίου ενημερώθηκαν την επόμενη μέρα, διάβασαν τον συνταγματικό χάρτη της τάξης και υπέγραψαν, αφού συμφώνησαν με τους κανόνες. 


Μονάχα μία άρνηση συνεργασίας και υπογραφής υπήρξε. Η αφορμή αξιοποιήθηκε με την εξής ερώτηση: 

"Τι γίνεται σε περίπτωση που κάποιος ή κάποια αρνείται να ακολουθήσει τους κανόνες της τάξης;"

Η απάντηση πιο ώριμη από ποτέ: "Θα πρέπει να τον/την πείσουμε." 

"Κι αν δεν πείθεται;" 

"Θα πρέπει να καταλάβει ότι καθένας είναι μοναδικός, σεβόμαστε τη μοναδικότητά του, όμως υπάρχει κανόνας όλης της τάξης, που έχει συναποφασιστεί, ώστε όλοι να συμβιώνουμε αρμονικά."! 

"Και με τις πρόβες της άλλης τάξης που ετοιμάζει γιορτή και μας ενοχλούν, τι κάνουμε;" επέμεινα. 

"Ναι, μας ενοχλούν, αλλά σεβόμαστε ότι ετοιμάζουν τη γιορτή και χρειάζονται πρόβες.".

Μάλιστα. Εργαστήρια Δεξιοτήτων, αυτά τα σπουδαία μαθήματα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: