Συνεχίζοντας σήμερα τη συζήτηση για την ιστορική πορεία της πόλης μας, είχαμε την ευκαιρία να φτάσουμε μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μάχη της Κρήτης.
Τις δύο προηγούμενες μέρες είχαμε δει την πορεία της πόλης από τη Μεταμινωική περίοδο μέχρι την Ενετική περίοδο, δίνοντας έμφαση στην Α' Βυζαντινή περίοδο, ζωγραφίζοντας μάλιστα το Κάστρο, όπως το φανταστήκαμε.
Σήμερα επιφύλαξα μια έκπληξη στα δευτερόνια. Μια εικονική περιήγηση στην Κάντια, δηλαδή στο ενετικό Ηράκλειο, αξιοποιώντας την εκπληκτική εφαρμογή του Δήμου Ηρακλείου.
Και καθώς συνέχιζα για τον Κρητικό πόλεμο (1645-1669) ήρθε η πολυπόθητη ερώτηση: "Γιατί όλοι θέλανε την Κρήτη, κυρία;" Bingo!!!!!!!!!! Ώρα για περισσότερη διαθεματικότητα και διεπιστημονικότητα!!!!!!!
Ας θέσουμε πρώτα την Τεχνολογία και τη Γεωγραφία στην υπηρεσία της Ιστορίας:
"Να, ελάτε να δείτε τον χάρτη της Μεσογείου. Θα ανοίξω το google maps και θα πληκτρολογήσω 'Κρήτη'. Έπειτα θα... ξεζουμάρω να δείτε τη θέση που έχει στον χάρτη."
"Βλέπετε τη θέση της;"
"Ναι, είναι στη μέση..."
"Ωραία. Είναι στη μέση της θάλασσας αυτής, που τη λέμε Μεσόγειο. Και κοιτάξτε πόσο εύκολα μπορεί να ταξιδέψει κάποιος σε ένα σωρό χώρες με πλοίο... Μπορούσαν οι Κρητικοί να κάνουν εμπόριο με τους Αιγύπτιους, τους Ιταλούς, τους Ισπανούς, τους Τούρκους, τους Σύριους, τους Λίβυους... Με ένα σωρό χώρες μπορούσαν να επικοινωνούν. Να κάνουν εμπόριο και να κερδίζουν χρήματα!"
"Κατάλαβα! Όλοι την ήθελαν την Κρήτη γιατί είχε καλή θέση!"
"Ακριβώς! Και αυτό γινόταν πολλά χρόνια. Σε κάθε εποχή, κάποιος λαός ήθελε να αποκτήσει καλύτερη θέση μέσα στη Μεσόγειο, δηλαδή ήθελε ολόκληρη τη χώρα και, φυσικά, την Κρήτη.".
"Και γιατί δεν έρχονταν να ζήσουν, απλά, εδώ;"
Και εδώ μπήκαν οι έννοιες "κατακτητές", "υπερασπιστές", "εκμετάλλευση", "πόλεμος"... Έννοιες, δυστυχώς, διαχρονικές.
Όμως η εικόνα του χάρτη έγινε αφορμή να μιλήσουμε και για αποστάσεις. Τα Μαθηματικά δε λείπουν από πουθενά! Πόσο κοντά μας είναι η Αφρική; Μόλις σήμερα συνειδητοποιήθηκε από κάποιους. Γι' αυτό "πνιγήκαμε" και από τη σκόνη τις προάλλες... Πόσο κοντά μας είναι η Κύπρος; Και η Συρία από την οποία ήρθαν οι φίλοι μας γιατί εκεί κινδύνευε η ζωή τους... Πόσο μακριά πήγε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, από το Φόδελε, για να σπουδάσει ζωγραφική;
Φυσικά, δε χάσαμε την ευκαιρία να υπολογίσουμε χρονικές διάρκειες. Πόσα χρόνια διήρκεσε η Α' Βυζαντινή περίοδος; Πόσα χρόνια έχουν περάσει που τραγουδιέται ο Ερωτόκριτος; Πόσα χρόνια έχουν περάσει από την ένωση της Κρήτης με το ελληνικό κράτος;
Κι έπειτα, φτάνοντας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (1940-1945), ήρθε η ώρα της ανάγνωσης ενός αποσπάσματος από το βιβλίο "Έχοντας και χάνοντας" του Regg Spurr, το οποίο και αποδώσαμε ζωγραφικά.
Τα έργα όλα μπορείτε να τα θαυμάσετε αναλυτικά στο padlet της τάξης μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου